Monday, October 13, 2008

6.10.2008 - 9.10.2008 safety cos..safe sangat ke??bleh le kot..

Hari ini dan seterusnya...Aku dijadualkan untuk attende Safety cos...wah..byk gak pengalaman baru aku belajar...sesuatu benda yang aku xpernah tau selama nie..aku belajar tentang gas H2S..iaitu satu jenis gas yang merbahaya..yang boleh membawa maut, kecacatan, kemandulan, dan penderitaan buat isteri jika suami mereka terdedah kepada gas itu terlalu byk...isk2 seram gak aku dengar..
Selain itu, aku juga didedahkan dengan pengalaman sekiranya berlaku kecemasan di pelantar @ kapal @ dalam helicopter...so waktu itu aku diberi peluang mencuba pelbagai jenis safety jaket..dan bernafas menggunkan balang oksigen....walau pun rasa agak best..namun aku berdoa le pada Allah..supaya jauh le dari peristiwa yang benar2 berlaku...
So sepanjang 4 hari tu..memang penat le..kena selam dalam air, kena redah asap tebal,kena padamkan api, naik bot dll..apa2 pun..ia suatu pengalaman yang sangat berharga buat aku...walau pun penat..tapi rasanya sangat bebaloi...

1 comment:

noOR8388 said...

ishh..
kesian nya...
gtu skali ke kursus 4 hari tu..
tak pe..
tu semua tuk memantapkan diri...
tp pasal gas tu mmg ade blja kat sek dlu...
mmg sgt bhye..
ati2 ye...